Wethouder Frank van Wel stelt samen met het college de begroting vast!

Sinds het begin van de zomer zijn wij druk bezig met de voorbereiding van de begroting – ons huishoudboekje - voor 2021. Op 15 september 2020 besloot het college welke keuzes zij willen maken en welk financieel effect dit heeft voor 2021. De raad neemt uiteindelijk op donderdagavond 5 november een besluit hierover.

Begroting 2021 structureel sluitend en robuust

De begroting van de gemeente Loon op Zand voor het jaar 2021 is structureel en reëel sluitend, aldus wethouder financiën Frank van Wel. “Met deze begroting leggen we een robuust en toekomstbestendig fundament neer. We zijn er echter nog niet. Dit zijn de eerste, belangrijke stappen in de goede richting.”

Op dinsdag 15 september, Prinsjesdag, besloot het college welke keuzes aan de raad worden voorgelegd. En wat voor effecten deze keuzes hebben op de budgetten voor 2021. De raad neemt uiteindelijk op donderdagavond 5 november een besluit hierover.

Betrouwbaar en stevig

De acht opdrachten die de gemeenteraad bij de behandeling van de Kadernota aan de organisatie meegaf, bleken onmisbaar bij het vinden van helderheid en focus. Het coalitieakkoord “schouders eronder, samen vooruit” gaf daarbij een duidelijke richting voor de keuzes die aan de gemeenteraad worden voorgelegd.

“We zetten met deze begroting een flinke stap in het herstel van de financiële balans. Deze keuzes zijn niet alleen gericht op het financiële perspectief nu, maar ook op beheersing op de langere termijn. Zo zijn wij in staat een betrouwbaar en stevig bestuur te zijn, worden en te blijven voor onze inwoners”, aldus wethouder Frank van Wel.

Gematigd optimistisch

Het college is gematigd optimistisch. Toch is hun voorstel geen opsomming van verschraling en lastenverzwaring. Het verlagen van de rioolheffing staat erbij, evenals het compenseren van de toeristenbelasting zodat we deze op het niveau van 2020 kunnen houden. We voorzien in een toeristisch informatiepunt en in een Energieloket om inwoners te helpen hun woning energiezuiniger te maken. In scholen komt extra aandacht voor goede luchtkwaliteit, isolatie en het verwijderen van asbest. En we realiseren de Nieuwe Wetering als dorpshuis van de kern Loon op Zand. Het volledige voorstel voor de begroting is te lezen op www.loonopzand.nl/begroting.

Financiën blijven wel onder druk

Zoals dat bij vrijwel iedere gemeente het geval is, staan ook de financiën van Loon op Zand onder druk. De verschuiving van het zwaartepunt van onze financiële verplichtingen in de richting van het sociaal domein gaat door. De takenlast van gemeenten groeit en het Rijk trekt zich almaar verder terug. Vanaf 2022 zal ook de Omgevingswet goeddeels op onze schouders komen. En de verdere gevolgen van COVID-19 voor onze samenleving worden ook steeds duidelijker. De gevolgen daarvan voor onze (financiële) weerbaarheid laten zich nu nog niet volledig becijferen.

Loon op Zand neemt iedere gelegenheid te baat om het Rijk te laten weten dat er bij gemeenten even niets meer te halen is, zo belooft de VVD-wethouder. “De grens aan het beknibbelen is bereikt. Den Haag moet ophouden met het almaar krapper zetten van gemeenten.”